Op de baan met een elektrische fiets

Na regen komt zonneschijn, dat is de afgelopen tijd nog maar eens bewezen. Het weer wordt beter en we verheugen ons allemaal op activiteiten in de buitenlucht. Meer en meer mensen zullen weer leuke fietstochtjes maken of met de fiets naar het werk rijden. En nog vaker zul je fietsen zien die net iets anders, en vooral iets sneller zijn dan andere fietsen. Ja hoor, de e-bike blijft zijn opmars maken.

De verschillende soorten e-bikes

De elektrische fiets lijkt het nieuwste hippe hebbedingetje, en het wordt steeds populairder. Je hebt drie categorieën: een fiets met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerde fiets en een bromfiets klasse Speed Pedelec. Hoe weet je nu met welke fiets je te maken hebt? We sommen voor jou de verschillenden soorten met hun eigenschappen even op.

  • De fiets met elektrische hulpmotor van maximaal 250 W gaat tot 25 km/h. Dat type fiets heeft enkel trapondersteuning.
  • De gemotoriseerde fiets heeft een hulpmotor van maximaal 1.000 W en gaat tot 25 km/h. Naast trapondersteuningkunnen die fietsen ook vaakzelfstandig rijden.
  • De Speed Pedelec heeft een hulpmotor van maximaal 4.000 W. Met die fiets kun je tot 45 km/h gaan. Net als de gemotoriseerde fiets bieden ze trapondersteuning, maar kunnen ze ook meestal zelfstandig rijden. Voor die categorie heb je een rijbewijs nodig en moet je verplicht een helm dragen. Dat type e-bike moet je ook inschrijven bij de DIV.

E-bikes hebben veel voordelen …

De e-bike is naast een gewone fiets het snelste vervoermiddel op korte afstanden. Daarnaast blijft de elektrische fiets ook populair omwille van de vele andere voordelen die hij met zich meebrengt:

  • Je bent (bijna) even snel als een bromfiets maar je hoeft geen benzine te tanken.
  • Je hoeft je niet meer op te winden over lange files en je hoeft ook geen parkeerplek meer te zoeken.
  • Je komt zonder vermoeid te zijn en onbezweet aan op je werk dankzij de elektrische trapondersteuning.
  • Je bent minder gestrest én je werkt aan je conditie.

Maar er zijn ook enkele gevaren

E-bikers lopen tot 40 % meer risico om op voetgangers en andere fietsers te botsen dan gewone fietsers. Dat komt door hun snelheid. Bij een snelheid van 25 km/h, de gemiddelde snelheid van een elektrische fiets, is de remafstand 8,7 meter. Dat is een stuk langer dan bij een gewone fiets en bij de Speed Pedelec is de remafstand nog groter. Wie dus niet genoeg op het verkeer anticipeert, is gezien.

We raden je daarom aan om in het begin zelf enkele fietstochtjes te maken. Zo leer je je fiets aanvoelen en krijg je hem beter onder controle. Probeer ook niet meteen de maximale snelheid te halen. Dat komt wel naarmate je je beter voelt op je nieuwe e-bike.

Daarnaast worden tweewielers nog altijd minder goed gezien door hun vierwielige vrienden. We raden je dan ook aan om steeds een fietshelm te dragen, ook als het voor jouw type e-bike niet verplicht is. Rij ook overdag met licht en reflectoren: zo ben je beter en sneller zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.

En vergeet ten slotte niet om je e-bike op slot te doen, zodat je ook morgen weer snel op weg kunt.

Ben je voldoende verzekerd?

Is de maximumsnelheid van jouw elektrische fiets 25 km/h of minder? Dan valt jouw fiets sinds 1 juni 2019 onder je familiale verzekering, ook wanneer de motor zelfstandig werkt. Heeft je e-bike een motor die zelfstandig werkt en gaat hij daardoor sneller dan 25 km/h? Dan heb je een verzekering BA Motorrijtuigen nodig.

Controleer dus zeker of je voldoende verzekerd bent wanneer je een elektrische fiets koopt.

Heb je onderweg fietspech? Dan kun je altijd beroep op doen op de fietsbijstand van Baloise Assistance!Je geniet zowel bij Gezin Select als bij de BA Motorrijtuigen van de diensten van Baloise Assistance.